NIEUW op FaritaMane : Corner to Corner Crochet

Tips Corner to corner crochet

Corner to Corner Crochet of ook wel C to C Crochet genoemd is een fantastische haaktechniek om figuren te kunnen haken in een blokjes patroon.

Je begint met deze techniek in de rechter onderhoek van je patroon met één blokje en vervolgens haak je diagonale rijen tot aan de linker bovenhoek. 

Ik gebruik hiervoor tekeningen van bijvoorbeeld kruissteek borduurpatronen of pixelpartronen of tekeningen van Japanse puzzels. Je kunt ook zelf een abstract figuur ontwerpen en dit met kleurpotlood op ruitjespapier tekenen. Het is het meest handig om een tekening op papier naast je te leggen om te kijken naar het aantal blokjes per rij per kleur en de kleurwisselingen.

Ik ben redelijk eenvoudig begonnen met een kussenhoes met blokjes in verschillende kleuren, maar al snel bedacht ik dat het leuk was om ook een iets ander ontwerp te kiezen en heb gekozen voor een huisje in een kleurrijk landschap.

Het ontwerp moet niet te gedetailleerd zijn, het is immers zo dat elk kruisje van een borduurpatroon, vertaald wordt naar één gehaakt blokje ter grootte van 4 stokjes. Een ontwerp van ongeveer 40 x 40 blokjes is dus met gemiddelde dikte wol of katoen en haaknaald nummer 4 al gauw de grootte van een kussenhoes. Dit is iets om rekening mee te houden.

Verder is het goed om te weten dat het lastig wordt als er teveel kleurwisselingen zijn per rij.

Mijn laatste project had op sommige rijen 12 kleurwisselingen, je kunt geen 11 draden meehaken aan de achterkant van je werk, dus er hangen dan 12 bollen aan de achterkant van het haakwerk, waarvan de draden om elkaar heen draaien bij iedere kleurwisseling. Het is dan handig om na elke gehaakte toer de bollen weer terug te draaien. Dit is het meeste werk.

Dit huisje haakte ik met de C to C haaktechniek. Het is heel mooi geworden en ik maak er een klein wandkleedje van.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn handgemaakte producten